Karlstads Ridklubb

Tova Johnsson

Namn: Tova Johnsson

Uppgift i styrelsen: Usek representant, suppleant

Född: 4 september 2006

Hästbakgrund: Jag har ända sen jag var liten haft ett stort hästintresse. Jag började rida på Krk när jag var runt 4 år, och hade innan det ridit något år på 4H gården. När jag var 9 år, år 2015, började jag som medryttare på ponnyn Novelle i Östra Fågelvik, samtidigt fortsatte jag rida lektion på Krk för Maria på fredagar. Senare samma år fick jag börja som medryttare på Ferdinand, även känd som Fille, en riktig goding som stod på Krk.
År 2018 slutade jag rida lektion och fick min första ponny Kalle. Vi hade 3 superfina år tillsammans, men efter det var våran resa tillsammans slut. I mars år 2021 köpte jag Jullan, min första storhäst. Och här är vi idag!

Riddag/ridtränare: Jag rider nästan varje dag, och tränar både dressyr och hoppning.

Roligt hästminne: Ett roligt hästminne jag har är när jag var och tävlade på Strömsholm med min gamla ponny Kalle hösten 2018. Det var en väldigt rolig upplevelse att åka dit, och få stå i Kalles gamla stall. Trots att vi missade både bangång och framridningen till första klassen hade vi väldigt roligt, och placerade oss som 4a i våran andra start!

Favvohäst: Jag tycker om alla hästar och ponnys på Krk, men Wille ligger extra nära hjärtat.

Familj: Jag bor i ett hus i Karlstad med min familj. Min mamma, pappa och storebror.

Skola: Jag går andra året på Sundsta-Älvkullegymnasiet där jag går Sam.

Fritid: Jag spenderar nästan all min fritid i stallet, så det finns inte så mycket tid till annat. Men den tiden jag har över spenderar jag med vänner eller bara är hemma med familjen.

Publicerad: 2022-12-28

Senast uppdaterad: 2023-11-07